Κυριακή, 27 Μαΐου 2012

H Πεπλοφόρος

Έλαβα την παρακάτω επιστολή την οποία θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας. 
Πραγματεύεται το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Θα εκτιμούσα πολύ τη γνώμη σας.


Ονομάζομαι Πεπλοφόρος. Είμαι μαρμάρινη Κόρη, τρόφιμος του Ιδρύματός σας (με κωδικό 679) και εκτίθεμαι ανάμεσα σε πλήθος άλλες νεότερες αδελφές μου στον πρώτο όροφο του Μουσείου.                                                                                                          
Εδώ και διόμισυ χιλιάδες χρόνια τεχνίτες υψηλού ήθους μάς σμίλεψαν υψιτενείς, χαμογελαστές κι ελεύθερες -κι απέδωσαν μέσα από τις μορφές μας την έννοια της ενάρετης ομορφιάς. Υλοποίησαν το ιδεώδες του αγάλματος που παραπέμπει στην υψηλόφρονα αγαλλίαση. Εμφύσησαν σε διακριτική κλίμακα την αίσθηση του μέτρου και της πνευματικής κομψότητας.                                                                                            Θα αναρωτηθείτε λοιπόν προς τι οι σημερινές περιαυτολογίες, με δεδομένο μάλιστα ότι κανείς ως τώρα δεν αμφισβήτησε την ουσία της ύπαρξής μας.
Κύριε Διευθυντά, ο τρόπος τοποθέτησής μας σε έναν βαθύτατα αντιπνευματικό χώρο αισθητικής γιγάντιου υπερκαταστήματος από γυαλί και μέταλο, μας εξουθενώνει. Mας υποτιμά, μας προσβάλλει, μας γελοιοποιεί.  Δείτε από ψηλά όλη τη δική μας ομάδα των αρχαϊκών αριστουργημάτων να χάνεται κάνοντας περατζάδα ανάμεσα στα θεόρατα κυλινδρικά υποστυλώματα. Πρόκειται για ένα επιθετικό και υπερφίαλο αρχιτεκτόνημα που ξέφυγε από τα αδέλφια του στο Abu-Dhabi και εγκαταστάθηκε χωρίς περίσκεψη, λύπη ή αιδώ στο ασφυκτικά μικρό  ετούτο οικόπεδο απέναντι στην Ακρόπολη.                                                                                             Πρόδρομος  και προάγγελος ενός ξετσίπωτου Τσοχατζοπουλικού επεκτατισμού, το κτίριο αυτό, μνημείον εσαεί μιας υπέρμετρης κενόδοξης επιδειξιομανίας, προβλήθηκε με τα χρήματα του χιλιοπροδομένου Ελληνικού λαού για να διατυμπανίζει τα διοικητικά προσόντα παντός έρμου Αλή και των συν αυτώ εριτίμων κυριών της άρχουσας τάξης. Το εν προκειμένω κτίριον, πατώντας σαν μπετο-ξυλοπόδαρος πάνω σε ερείπια, είναι από μόνο του ένα ιδανικά τσιτωμένο πτώμα: ένα αναστημένο μαμμούθ που (με πρόστεγο εν είδει χαυλιόδοντος) απειλεί τον έναντι Ιερό Βράχο.
Αδειάστε αυτό το τέρας από την καθαγιασμένη παρουσία μας, εκπλειστηριάζοντάς το για μια λογικότερη χρήση: Κωτσόβολος, My market, Saturn. Δώστε το στον Μίνω Κυριακού να προβάλλει το φιλόπτωχο έργο της ξανθής συζύγου του, βάλτε μέσα κουλοχέρηδες, -τι καλύτερο από ένα Kαζίνο Αkropolis! Βγάλτε μας από το Las Vegas της δικής σας παράνοιας. Δεν έχουμε σχέση, ούτε εμείς ούτε η εποχή μας με το περιβάλλον που  δημιουργήσατε «για το καλό μας».                                                                                
Πρέπει να καταλάβετε επιτέλους πως εσείς κι εμείς, είμαστε ξένοι στην ίδια πόλη.                                                                   Επιμένουμε στο δικαίωμά μας για αυτοδιάθεση: επιστρέψτε μας  παρακαλώ εκεί απ΄όπου μάς ξεθάψατε: στους λάκκους βορειοδυτικά του Ερέχθειου όπου μας είχαν τοποθετήσει οι άνθρωποι του 480 π.Χ. για να μας προστατέψουν από τους Πέρσες.
                                                                 …με μεγάλη αξία και χωρίς καθόλου τιμή,
                                                                                     Η  Πεπλοφόρος

8 σχόλια:

  1. συγκινητικότατη επιστολή... εμένα πάντως το μουσείο μου αρέσει. δεν αν ξέρω η Πόλη με έχει αλλοτριώσει, αλλά το βρίσκω σύγχρονο, όμορφο, αν και θα μπορούσε να είναι σαφώς καλύτερο και πιο φιλικό στον επισκέπτη μιας και το εύρημα "τα τοποθετώ όπως τα βρίσκω" όχι μόνο δεν γίνεται αντιληπτό αλλά μπερδεύει κιόλας.
    η μεγάλη μου αντίρρηση ξέρεις δεν είναι εκεί. αυτό που με βγάζει από τα ρούχα μου είναι το ότι ξήλωσαν ΤΑ ΠΑΝΤΑ πάνω από τον Ιερό Βράχο, τα πάντα όμως, για να τα βάλουν στο μουσείο. καινούργιο κοσκινάκι μου και πού να σε κρεμάσω δηλαδή, τώρα που βρήκαμε μουσείο να θάψουμε και τον Παρθενώνα. δεν ξέρω αν είναι ιδέα μου, αλλά κάθε φορά που περνάω από Μοναστηράκι έχω την εντύπωση πως ο Ναός είναι όλο και πιο γυμνός, πιο γκρεμισμένος, πιο ξεβράκωτος.
    υπό αυτήν την έννοια λοιπόν είμαι κι εγώ κατά του μουσείου. θα προτιμούσα να βλέπω αυτά τα έργα τέχνης ως έργα τέχνης, ζωντανά, να λάμπουν στον ήλιο στο φυσικό τους περιβάλλον, εκεί όπου προορίσθηκαν να βρίσκονται,και όχι ως απλά "εκθέματα" υπό το φως λαμπτήρων φθωρισμού χαμηλής κατανάλωσης. α, και, όλα αυτά περί συντηρήσεως, διατηρήσεως, αποψύξεως και δεν ξέρω εγώ τι άλλο τα ακούω βερεσέ. αν είναι έτσι να ξηλώσουμε τα πάντα να τα κλείσουμε σε κουτιά, να κλειστούμε κι εμείς σε κουτιά να λήγει η ιστορία. υπάρχουν τρόποι, αν δεν υπήρχε αρκετή μαλακία στο Ελληνικό κεφάλι των δήθεν ιθυνόντων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. επειδή έχω δουλέψει κατά καιρούς και στο μουσείο όπως και στον βράχο της ακρόπολης, μετά από ένα σημείο όλα συνηθίζονται και σου φαίνονται νορμαλ. Κάποια εκθέματα είναι όντως σε πολύ σκοτεινό χώρο αλλά όσο και αν ο @amfipolos τα ακούει βερεσε ....κάποιοι αρχαιολόγοι και συντηρητές καθώς και τα καυσαέρια πριν πολλές δεκαετίες κάναν αρκετές ανεπανόρθωτες ζημιές.

    Οπότε η λύση είναι η αυτή....η πας και τα θάβεις και δεν τα βλέπει κανείς.

    Οι μαλακίες πληρώνονται :P βέβαια δεν είμαι και ο πιο αρμόδιος για αυτά τα θέματα μιας που το μόνο που κάνω εγώ είναι ορθοφωτοχάρτες και αναπτύγματα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα,

    Ο συνδυασμός του νέου με το παλιό εμένα με βρίσκει θετική. Η τοποθέτηση των αρχαίων μέσα στο μουσείο κάπου άκουσα ότι έγινε σύμφωνα με τον τρόπο που αυτά βρίσκονταν στην Ακρόπολη. Σεβαστή η άποψη όσων θεωρούν ότι όλα πρέπει να παραμένουν ίδια αλλά εγώ προσωπικά διαφωνώ :-) Δεν θεωρώ ότι αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του παρελθόντος αλλά αντίθετα ότι αναδεικνύεται μέσα από την αντίθεσή του με το σύγχρονο. Δεν αποκλείεται βέβαια να κάνω λάθος :-))

    Τους χαιρετισμούς μου αγαπητέ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Με πιάνεις αδιάβαστη. Νομίζω θα προτιμούσα να τα βλέπω στο φως του ήλιου αλλά κάτι τέτοιο θα ήταν καταστροφικό.
    Θέλω να ρωτήσω με την ευκαιρία της ανάρτησης, τι έγινε με την Πεπλοφόρο τη... μαντρωμένη. Αν διευκρινίστηκε ότι πρόκειται για αντίγραφο.
    Συγχωρήστε μου την ασχετοσύνη. Από το πρωί που διάβασα την ανάρτηση, το σκέφτομαι.
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ:

    Δεδομένου ότι η επιστολή δεν είναι δική μου, το μόνο που μπορώ να κάνω είναι να εκθέσω εν συντομία τη δική μου θέση.

    1. Καταρχήν σε σχέση με το βράχο, (Αμφίπολε),θα συμφωνήσω ότι θα ήθελα τα εκθέματα στο φυσικό τους περιβάλλον, αλλά θα συμφωνήσω και με τον ελάστικ για τις φθορές. Νομίζω ότι καλύτερα να διασωθούν τα εκθέματα από το να αργοπεθάνουν.

    2. Ως προς τη συντήρηση, (Ελάστικ), συμφωνώ φυσικά. Μην το λες έτσι απαξιωτικά ότι απλά κάνεις ορθοφωτοχάρτες - αν δεν είχαμε τους ορθοφωτοχάρτες (εμείς οι αρχιτέκτονες), πώς θα προχωρούσαμε σε διαμορφώσεις τοπίου; Επίσης, πιστεύω ότι το να θάβεις τα εκθέματα δεν προάγουν τον πολιτισμό. Δε συμφωνώ με αυτό. Είμαι της άποψης ότι ο πολιτισμός θα πρέπει να μεταδίδεται - κοινωνικός ρόλος.

    3. Ο συνδυασμός, (Μ), βρίσκω ότι καλό είναι να επιδιώκεται. η προσωπική μου γνώμη είναι ότι στην πρίπτωση του συγκεκριμένου κτιρίου δεν επιτυγχάνεται (για τα προσωπικά μου κριτήρια ισορροπίας). θεωρώ το κτίριο πολύ κυρίαρχο, σε βαθμό αλαζονίας, σε σχέση με τα εκθέματα και όλα όσα αυτά πρεσβεύουν. για παράδειγμα, όταν η αρχαία ελληνική τέχνη και σκέψη εξυμνεί το ανθρώπινο μέτρο και την ισορροπία, βρίσκω ασυνεπή και άτυχη τη χρήση κρύσταλλου στα δάπεδα και την αίσθηση της αστάθειας και ανισορροπίας. Βρίσκω επιθετικές τις γραμμές του κτιρίου και σίγουρα δε συνάδουν με την ανθρώπινη κλίμακα. άρα, ναι, συμφωνώ να προσπαθούμε να συνδυάζουμε παλιό και νέο, αλλά δε συμφωνώ με το συγκεκριμένο τρόπο που έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Πολλούς χαιρετισμούς και σε σένα.

    4. Τέλος, (Μισοάγνωστη), η Πεπλοφόρος δεν εισακούστηκε! Συνεχίζουν να την έχουν μαντρωμένη στο μουσείο παρά τη θέλησή της! Η ίδια είχε πικραθεί που την εναπόθεσαν σε ένα χώρο που δεν την εκφράζει καθόλου...

    ΕΠΙΤΗΔΕΣ ΕΒΑΛΑ ΟΛΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΜΑΖΕΜΕΝΑ, ΕΠΕΙΔΗ ΘΕΩΡΗΣΑ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΠΙΟ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ.
    ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΟΛΟΥΣ ΠΟΛΥ.

    Επιπλέον,

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Βρε Πιπέρη... κι εγώ συμφωνώ με την συντήρηση. Εννοείται!
    Απλώς θεωρώ, με τις ελάχιστες (πραγματικά ελάχιστες) γνώσεις που διαθέτω, ότι αυτή μπορεί να επιτευχθεί και πάνω στον Βράχο, εκτός του Μουσείου. Εξ' άλλου, οι φθορές, ας μην ξεχνάμε, που βλέπουμε σήμερα, είναι αποτέλεσμα 2500 περίπου ετών, με όλες τις κακοτοπιές που γνωρίζουμε. Η γνώμη μου είναι ότι μια ολοκληρωμένη μελέτη συντήρησης σε συνδυασμό με ένα πρόγραμμα διατήρησης έπειτα θα ήταν καλύτερα. Αναρωτιέμαι πολλές φορές, μετά τα γλυπτά τι; Και ο Ναός ο ίδιος;...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. @amfipolos οι περισσότερες φθορές δεν είναι αποτέλεσμα των τελευταίων 2500 ετών αλλά των τελευταίων 100 φεύγα

    Βρε πιπέρι ....δεν είπα ότι η δουλειά μου είναι άχρηστη :) απλά επειδή αυτά που κάνω αυτή την περίοδο έχουν σχέση με την ακρόπολη...δεν μπορώ να δηλώσω και ειδικός σε θέματα συντήρησης....ότι παίρνει το αυτί μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. μπήκα με λάθος account, χεχε....τι φλώρος που είμαι

    ΑπάντησηΔιαγραφή